Feedbacksessie met Globe-docenten 16 april 2018

Op 16 april is er een feedbacksessie geweest waarin onderwijsexpert Claire van het Cultuur Knooppunt en Tanja en Andrea van SETUP mogelijke werkvormen hebben gepresenteerd in combinatie met de Yurt-ideeën die tot nu toe gevormd zijn.

Wat betreft de Yurt heeft Tanja een expositie van Anne Hardy (op dit moment te zien in het Boijmans van Beuningen museum in Rotterdam) als voorbeeld genomen om de docenten te informeren over de plannen. In de expo van Anne staat het volgende uitgangspunt centraal:

Anne Hardy speelt met de ongeschreven regels die men ervaart en die de ruimte ze impliciet ‘oplegt’ in iedere specifieke ruimte. De manier waarop een ruimte is ingedeeld zegt veel over hoe we ons daar bewust of onbewust fysiek doorheen bewegen en in gedragen; dus welke regels er gelden en welke mogelijkheden er zijn. Bijvoorbeeld: neem een museumervaring, waar je stilletjes en langzaam bewegend door de ruimte loopt met je handen op je rug. De Yurt gaat juist gelden als een portal naar een andere wereld: een wereld waar andere regels gelden, of waar deze regels nog kunnen worden gemaakt. Door licht, geluid, objecten en kleuren in te zetten en met elkaar te verbinden, krijgt de Yurt meer een belevings-vibe dan een klaslokaal-vibe. Een speelse ruimte, die ook in verbinding komt te staan met de andere onderdelen in de ruimte middels een technologische/digitale weg.

Dat brengt ons bij de werkvormen en lessen die daaruit voortvloeien. Het tweede doel van de sessie was om te testen of de werkvormen aansluiten bij het onderwijs dat op het Globe gegeven wordt. Opdrachten als ‘kies aan welke kant van de lijn je gaat staan naar aanleiding van een stelling’, ‘debatteer over What’s App gesprekken door een gesprek na te spelen (inclusief kartonnen emoticons)’ en ‘maak een alter-IK door één of meerdere eigenschappen van jezelf uit te vergroten’ werden bevraagd. De docenten waren over het algemeen enthousiast, en hun opmerkingen hebben ons heel erg geholpen om de werkvormen verder uit te denken en in lessen om te vormen die voor meerdere leerjaren werken.

De volgende stap is om de werkvormen te verbinden aan het technologisch-ethische deel van de lessen en om nog meer de verbinding op te zoeken met de leerlingen en hoe/wat zij willen leren en wat ze leuk vinden.

Wordt wederom vervolgd!

Sfeerimpressie met beeldmateriaal van Pinterest, collage door Tanja van Zoest

 

Sfeerimpressie met beeldmateriaal van Pinterest, collage door Tanja van Zoest