Eerste les Cultuur en het Actuele Debat

IMG_1662Op maandag 11 januari vond de eerste les plaats van het programma Cultuur en het Actuele debat op het Hondsrugcollege in Emmen. Het was een leuke dag en we troffen een zeer enthousiaste groep VMBO leerlingen die er veel zin in hadden.

De leerlingen kregen na een korte introductie van het project een les over de geschiedenis van radio en het medium webradio waarmee ze de aankomende periode aan de slag gaan. Naast het werken met het webradioplatform en het maken van audioproducties om uit te zenden hebben de leerlingen ook gewerkt aan de opbouw van hun eigen radiostudio: Studio Hondsbrutaal!

Interview met docent Richard de Vries:

Interview met een leerling van het Hondsrug:

 

Hieronder het programma van de eerste les:

Introductie radio 
Wat is radio? Korte enthousiaste introductie over het medium radio aan de hand van een paar levendige video-/audiofragmenten. Korte rondvraag over ervaringen met radio. Koppeling maken naar plaatselijke radiozenders.
Next Culture
Wat gaan we doen? Korte uiteenzetting over het verloop van het project: de 8 lessen en het eindproduct.
Studio bouwen
Alle leerlingen bouwen onder begeleiding van de docenten de radiostudio op.  De leerlingen krijgen als huiswerkopdracht mee de studio verder op te bouwen.
Introductie Airtime
Airtime Demo. Korte introductie met het programma Airtime, zodat de leerlingen alvast kunnen wennen aan de digitale omgeving waar ze gedurende het project nog veelvuldig op zullen teruggrijpen.
 Opdracht: Jouw nummer (simultaan met Opdracht interview)
Zoek je favoriete muzieknummer op en vind relevante op internet leuke informatie over het nummer en de artiest. Neem een aankondiging en afkondiging van het nummer op.
Opdracht: Interview (simultaan met Opdracht Jouw Nummer)
Bedenk wat je altijd al hebt willen weten van een klasgenoot en probeer door middel van een kort interview van drie minuten die informatie te achterhalen. We kunnen dit toespitsen op Radio: Welke ervaringen heeft jouw klasgenoot met radio, naar welke radiozenders luistert hij, kan hij typetjes nadoen etc.
 Opdracht: Feedback verzamelen
We luisteren de verschillende onderdelen en geven elkaar feedback, waarbij we beginnen met Positieve Feedback. Wat gaat er goed? Vervolgens een tip: Hoe kan het nog beter.
Huiswerkopdracht en toelichting volgende les
Analyseer bestaande radioprogrammering op internet en FM. Leerlingen krijgen in groepjes fragmenten te horen van verschillende radiostations.
Bouw een studio. Tijdens de eerste les worden alle dozen uitgepakt en bekijken we de alle verschillende apparaten voor de studio. In de aanloop naar de tweede les bouwen de leerlingen de studio verder af.