Flankerend onderzoek: Oosterlicht college Nieuwegein

Op het Oosterlicht college in Nieuwegein hebben we de afgelopen twee weken een kleinschalig flankerend onderzoek uitgevoerd. Van lessenserie 1 hebben we een aantal lessen gekozen om die opnieuw te testen in een derde klas van het Oosterlicht.

De leerlingen vonden het even wennen om in plaats van tekenles ineens met digitale cultuur en maatschappelijke vraagstukken aan de slag te gaan, maar er werd goed meegedacht en meegedaan.We probeerden de fantasie op gang te brengen middels het maken van ‘tegeltjes’ met toekomstwensen omtrent technologie en bevroegen wat de leerlingen nu al zien van algoritmen in hun dagelijks leven.

De Datadier-opdracht sprong er het meeste uit, waarbij de leerlingen op speelse wijze leren over dataprofiling. Ze maken een testje (ontwikkeld door Frank-Jan van Lunteren van Stichting SETUP) op de computer en daaruit komt een profiel. Dit profiel houden ze vervolgens de hele les, wat gevolgen heeft voor hen; zowel negatief als positief. Dat is toch wel schrikken, vooral als je in een hokje geduwd wordt dat niet klopt!

Helaas hadden we maar twee blokuren de tijd op het Oosterlicht, maar zowel de docenten als de leerlingen zijn hongerig naar meer. Leuk om te zien! De leerlingen kregen als aandenken hun Datadier-button mee naar huis.